☰ meny

för ett år sedan då det var påsk och vi firade femårsdag i tammerfors

30.03.2019 kl. 08:00

För prick ett år sedan var det påsk, vi firade att det var fem år sedan vår första dejt och vi befann oss i Tammerfors.

Staden bjöd på sitt soligaste väder, så efter att vi dumpat våra väskor på hotellet bestämde vi oss för att ta en promenad för att upptäcka staden lite.

Efter rekommendationer av min kollega, som är hemma härifrån, gick vi till Pynike utsiktstorn. Det vi inte hade tagit i beaktande var att det var helg, så det var massvis med folk där och en kö som ringlade sig långt utanför tornet.

Men skam den som ger sig! Efter att ha väntat tålmodigt en god stund kom vi fram till cafét och kunde beställa varsin munk. Sjukt egentligen att vi köade så länge för dessa, för om sanningen skall fram så gillar jag inte ens munkar. Tog en glutenfri version som var mindre än den vanliga, men gav ändå hälften åt Kisse. Jaja, är en plats känd för munkar så måste en ju prova i alla fall. Men näpp, det är nog fortfarande choko som gäller om man skall hitta vägen till mitt hjärta.

Efter fikat tog vi oss upp i tornet för att se på utsikten. Det är ju något jag nästan alltid gör då jag besöker en ny stad som turist - letar upp en plats med bra utsikt.

Lika oblikatoriskt är det att balansera kameran på valfri bänk eller soptunna för att få till en lagom gullig bild.

Efter tornbesöket vandrade vi tillbaka in till centrum. Jag jagade febrilt efter badskum då jag ville bada badkar på hotellet och sedan vek vi in på Friends & Brgrs för att äta lunch.

Sedan drog vi till hotellet och bara tog det lugnt några timmar. Mars-april var min absolut största energidipp som gravid så behövde samla energi för att orka med resten av kvällen. Minns att jag även hann bli riktigt, riktigt hangry eftersom det tog ett tag innan vi kom oss iväg någonstans och ett par restauranger vi hade siktat in oss på vår antingen fullbokade eller under renovering.

Till slut hittade vi ändå ett litet, sött ställe, Bistro 14, som hade rum för oss. Hade vi varit tvungna att vända i dörren här också hade jag eventuellt lagt mig ner på marken för att lipa. Eller skickat hem K (som hade fått ansvarsuppgiften att fixa middagsställe) med första bästa tåg, haha. :-)

Restaurangen var liten med bara några bord och man såg rakt in i köket. Var en mysig liten utomlandsaktig känsla över det hela.

Det fanns två förrätter, två huvudrätter och två efterrätter att välja mellan och eftersom jag var allergisk mot 50% av menyn blev valet enkelt för mig. Men mycket gott ändå! Till förrätt åt jag ugnsägg med grönsaker.

Och till varmrätt falafel med olika tillbehör som jag så här ett år senare inte minns vad allt var.

Efterrätten var en chokladig historia. Och ett, tu, tre, så var jag inte så hangry mer.

Vi avslutade kvällen med att sitta en stund i hotellbaren, men i mitt dåtida gravida tillstånd tog vi kväller rätt snabbt.

Följande morgon startades långsamt..

.. innan vi begav oss ner för att äta frukost. Älskar hotellfrukost.

Sedan begav vi oss ut på stan för att promenera omkring på måfå och råkade passera ett kattcafé. Tyvärr var det stängt, annars hade vi givetvis kilat in på direkten som de kattvänner vi är. Nu fick vi nöja oss med att hälsa genom fönsterrutan.

Stannade till vid en solig vägg för att tanka d-vitamin.

Sedan styrde vi stegen mot Tammerforshuset för att gå på Muminmuseum. Av upphovrättliga skäl var det inte tillåtet att fotografera där, men kan nog rekommendera utställningen i alla fall till andra inbitna muminfantaster. Utställningen innehöll många fina originalteckningar och miniatyrer. Blev även mycket glad över att hitta affischen "Karta över mumindalen" i svensk version i deras museishop.

Efter museibesöket hade vi någon timme kvar att döda innan tåget skulle ta oss hem igen, så vi svängde in på första bästa café för eftermiddagsfika.

Och sedan hoppade vi på tåget och  den lilla Tammerforsresan var slut. Och vips, har det plötsligt gått ytterligare ett år och idag kan vi lägga sex år på kontot. Heja oss!

Miilo kallas jag av de flesta, men går under Emilia Nyberg för de som vill vara mer officiella. Här skriver jag om livet som kreativ mångsysslare, småbarnsmorsa samt livet på landsbygden. Bland annat. Gillar katter, kaffe, Kisse och Karis. Kokosbollar är också gott.

Du hittar mig även på följande plattformer: